Kirjoittaja Gunnar Pettersson on eläkkeellä oleva suomenruotsalainen toimittaja. Kirjoittaja pitää kiinni oikeudestaan muuttaa, korjata, kehitellä ja parantaa omia kirjoituksiaan uuden ja paremman tiedon ja kypsemmän näkemuksen mukaisiksi siitä erikseen mainitsematta.
Oikaisu- ja vastinepyynnöt pyydetään tekemään blogin kommenttitoiminnolla. Kommentit on moderoitu ja niitä julkaistaan toimitusaikataulun puitteissa.

tiistai 14. toukokuuta 2013

Erika Sarivaara ja Israel Ruong



Suomalaiselle tohtorille Erika Sarivaralle on vastikään myönnetty arvostettu Israel Ruong -palkinto tunnustuksena Sarivaaran saamelaista identiteettiä koskevasta. väitöskirjasta. Palkinto oli määrä tänään 14.5.2013 luovuttaa juhlallisesti tohtori Sarivaaralle Kautokeinossa, Saamelaisjärjestöjen vetoomuksen johdosta tilaisuus on siirretty  toistaiseksi. Järjestöt väittävät että Erika Sarivaara on suomalainen eikä saamelainen, ja lisäksi että hän on saamelaisvastainen. Stipendin saajan valitsijana nykyään toimiva Saamelainen korkeakoulu Kautokeinossa katsoo tarvitsevansa aikaa kuullakseen saamelaisjärjestöjä.


Pohjoismaisen saamelaisneuvoston Norjan jaoston puheenjohtaja Áile Jávo on kirjoittanut stipendisäätiön hallitukselle kirjeen, huomauttaen että Sarivaara ei ole saamelainen ja vaatien selitystä sille miksi säätiön hallitus on rikkonut sääntöjään stipendin jaossa. Saamelaisneuvoston suomalaisena jaoksena toimiva Suoma Sámiid Guovddássearvi ja suomalaiset saamelaisjärjestöt Johtti Sápmelaččat, Suoma boazosámit, Suoma Sámi Nuorat, City Sámit ja Roavvenjárgga sámi searvi Mii ovat vaatineet että NSI:n on peruttava päätöksensä, koska järjestöjen mielestä palkintoa ei saisi jakaa Sarivaaralle lainkaan. Perustelu on, ettei Sarivaara ole saamelainen, ja stipendirahaston sääntöjen mukaan palkinto tulee jakaa saamelaiselle. NSI katsoo tarvitsevansa aikaa tilanteen selvittämiseen.


Suoma Sámiid Guovddássearvi ilmoittaa ajavansa muun muassa sellaisia asioita ja arvoja kuten alkuperäiskansat, ihmisoikeudet, kansalaisyhteiskunta, kultturi ja monimuotoisuus, suvaitsevaisuus ja vähemmistöt. Yhdistyksen kontaktihenkilö on poromies Jouni Lukkari Utsjoelta. Vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Lukkari oli Ruotsalaisen kansanpuolueen ehdokas Inarissa.

NSI perusti Israel Ruong -stipendin vuonna 1983 tuolloin 80 vuotta täyttäneen Israel Ruongin elämäntyön kunniaksi. Palkinnon sääntöjen mukaan  stipendin tulee olla tuki jolla edistetään saamelaista tutkimusta, ja se jaetaan nuorelle saamelaiselle tutkijalle jonka työ kohdistuu tutkimuksellisiin asetelmiin yhden tai useamman sellaisen kentän sisällä joista professori Israel Ruong oli kiinnostunut.

Israel Ruong (1903-1986) oli ruotsalais-saamelainen kielentutkija ja saamelaispoliitikko. Hän syntyi Arjeplogissa 1903 ja kasvoi saamelaisella uudistilalla Piitimen lapissa. Opiskeltuaan opettajaksi Luulajassa Ruong työskenteli Jukkasjärven nomadikoulussa. Vuonna 1943 hän väitteli aiheesta Lappische Verbalableitung dargestellt auf Grundlage des Pitelappischen.
Ruong toimi nomadikoulujen tarkastajana 1947-67. 

Vuosina 1949-69 Ruong hoiti saamen kielen ja etnologian dosentuuria Upsalan yliopistossa, jonka jälkeen hän sai henkilökohtaisen professuurin.  Tieteellisen ja kirjallisen työnsä ohella Israel Ruong toimi aktiivisesti saamelaisten oikeuksien puolesta. Hän oli mukana perustamassa Ruotsin saamelaisten valtakunnallista järjestöä 1950, toimien sen puheenjohtajana 1959-67. Vuosina 1960-1973 hän toimi Samefolket-lehden toimittajana. 

Israel Ruong oli yksi Pohjoismaisen saamelaisinstituutin perustamisen aloitteentekijöitä, ja hän myötävaikutti Uumajan yliopiston saamelaistutkimuksen laitoksen perustamiseen.

Ja nyt joukko saamelaisjärjestöjä on vaatinut peruutettavaksi tilaisuuden, jossa Israel Ruongin nimeä kantava tunnustuspalkinto olisi luovutettu nuorelle, Suomen Sallasta kotoisin olevalle tutkijalle, ja järjestäjät ovat taipuneet vaatimuksen edessä ainakin niin että tilaisuutta on siirretty.

Tiedeyhteisö on tehnyt arvionsa Erika Sarivaaran väitöskirjasta ja se on tieteellisen arvion jälkeen hyväksytty julkisessa väitöstilaisuudessa, minkä perusteella Erika Sarivaaralle on myönnetty tohtorin arvo. Pohjoismainen saamelaisinstituutti on myöntänyt tohtori Sarivaaralle Israel Ruongin nimeä kantavan tunnustuspalkinnon. Jos joku haluaa asettaa kyseenalaiseksi tohtori Sarivaaran tulokset, siihen on olemassa täydet mahdollisuudet. Tiede on prosessi, jonka perinteisiin väittely kuuluu olennaisena osana. Maallikonkin on lupa suhtautua tutkijan työhön kriittisesti, ja jopa huitoa tukijaa tohtorinmiekan puutteessa vaikka sanan säilällä. Nykyaika tarjoaa tällaiselle polemiikille julkisia ja puolijulkisia foorumeita yli tarpeen.

Tieteen kritiikissä puhutaan kuitenkin asiaa, vaikka sävy olisi kuinka poleeminen. On aivan eri asia vetäistä ovi kiinni tutkijan nenän edestä kun hänet on ensin kutsuttu vastaanottamaan palkintoa tieteellisen työnsä jatkamiseksi. Se on yksinkertaisesti huonoa käytöstä, Bad Form. Kukaan ei pakota omaksumaan Sarivaaran tutkimustuloksia, eivätkä ne hänen persoonastaan tartu, mutta erimielisyys asiassa ei ole peruste tökerölle hyvien tapojen rikkomiselle

Vaatimus perua palkinnon myöntäminen on häpeäksi tekijöilleen ja vielä yksi osoitus siitä että saamelaisliike harjoittaa etnistä syrjintää ja että se tapahtuu johdon täydellä tuella.

Saamelainen Israel Ruong osoitti että totuutta etsivä tiede voi edistää oikeamielistä politiikkaa. Erika Sarivaaraa syrjivät saamelaiset eivät ymmärrä, että ei edes oikeamielinen politiikka voi pysäyttää vapaata tutkimusta, sati sitten muunlainen politiikka.

Mielenosoitukselliset vaatimukset eivät kohdistu ainoastaan Erika Sarivaaraan, vaan myös palkinnon myöntäjiin. Sen oven takana joka on suljettu Erika Sarivaaralta seisoo myöskin professori Israel Ruong ja kaikki mitä hän edusti.



Blogin kommenttitoiminto on käytettävissä mahdollisia vastineita ja oikaisuvaatimuksia varten myös toimistoissa noudatetun työajan ulkopuolella.Blogin vastaavana päätoimittajana lupaan julkaista oikaisut ja vastineet kohtalaisen pitkälti hyvän lehtimiestavan mukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti